Leders ansvar ved sykemeldinger og foreldrepermisjon

(Brukerveildening ligger på kommunens ansattportal)

TemaViktig å huske på ved sykemeldinger og refusjonNB!
SykemeldingerGodkjenne sykemelding og registrere fraværet i HR-Portalen eller RSStoppe vakter for timeansatte utover arbeidsgiverperioden.

 

Ved digital sykemelding skal ikke papirutgave av sykemelding sendes til lønn.

Fysioterapeuter og sykehus leverer fortsatt på papir, og disse skal sendes til lønn.

Søknad om sykepengerLeder sørger for godkjenning i HR-Portalen etter endt sykemeldingsperioden

 

 

NB! Sjekk at det er krysset for avviklet ferie kun i de tilfeller hvor det er reell ferieavvikling.

 

Ved gradert sykemelding SKAL planlagt ferie avvikles!

ForeldrepermisjonSkjema må godkjennes på flyt og sendes videre til RefusjonsbehandlingHusk å fylle ut periode for foreldrepermisjon og eventuelt ferieuttak
Refusjonsrapport i HR-PortalenLeder må sjekke at det er krevd og mottatt refusjon for sykefravær/foreldrepermisjon mm på avdelingen 
Maksdato for sykepenger og foreldrepengerLeder må sjekke varsel liste i HR-PortalenDersom ansatte går til maksdato og ikke kommer tilbake i sin fulle stilling, må lønn stoppes eller justeres i henhold til arbeidsavklaringspenger. Stillingen skal endres til permisjon i samsvar med tilstedeværelse.

 

 

Maksdato for sykepenger og foreldrepengerNår den ansatte er tilbake i sin opprinnelige stillingsprosentNye sykepengerettigheter først etter 26 uker i opprinnelig stillingsstørrelse à dvs lønn må stoppes fra dag 17, inntil full opptjening er oppnådd (etter 26 uker)